Auto importeren uit Duitsland

Wellicht heb je het wel eens voorbij horen komen, of heb je er zelf over na zitten denken om een auto uit Duitsland te importeren naar Nederland. Het importeren is voor particulieren iets wat niet veel voor komt, maar wist je dat auto handelaren en dealers geregeld auto’s laten importeren?



  • Wat zijn de voordelen van het importeren van een auto uit Duitsland?
  • Wat zijn de nadelen van het importeren van een auto uit Duitsland?
  • Wat moet je allemaal regelen als je een auto wilt importeren?
  • Wat zijn de kosten om een auto te importeren uit Duitsland?

auto check duitsland

Wat zijn de voordelen van het importeren van een auto uit Duitsland?

Importeren van een auto uit Duitsland kan behoorlijk wat voordelen opleveren, dit is ook de reden dat veel dealers hier gebruik auto uit duitsland kopenvan maken. Ten eerste zal je in Duitsland veel diesels tegen komen. De reden hiervoor is dat er in Duitsland geen extra belasting geheven wordt op dieselauto’s, zoals dat in Nederland het geval is. Maar doordat er geen extra belasting ligt op dieselauto’s, hebben dus veel mensen die niet extreem veel rijden ook een diesel auto en je raadt het al, er zitten dus minder kilometers op de auto. In Nederland hebben veel dieselauto’s die je tweedehands koop al behoorlijk veel kilometers gereden.

Misschien wel een van leukste voordelen is dat de auto’s in Duitsland vaak luxer zijn voor dezelfde prijs als in Nederland. Deze auto’s hebben namelijk standaard al de luxe uitrusting waardoor jij voor het zelfde geld in een luxere en interessantere auto rijdt!
In Duitsland is het ook zo dat auto handelaren eerlijk moeten zijn over de staat van de auto. In Nederland zie je vaak dat er gelogen wordt over de staat van de auto of dat mankementen zelfs tijdelijk op worden gelost zodat de auto de proefrit zonder problemen doorstaat. Echter wanneer je de auto koopt, vertoont hij binnen 2 week al ernstige mankementen, waarvan de reparaties vaak erg duur zijn. De handelaar gaat jou absoluut het geld van de auto niet meer terug geven en zal je hoogstwaarschijnlijk nog een keer proberen op te lichten. Zou dit gebeuren in Duitsland, dan wordt dit gezien als misdrijf. Hierdoor gebeurt dit in Duitsland dus ook niet zo geregeld als in Nederland.

Een ander voordeel is dat het vaak goedkoper is om een auto te importeren, helemaal wanneer het om een wat nieuwere en duurdere auto gaat. Zo kan een nieuwere BMW uit Duitsland wel € 5.000,= goedkoper zijn dan in Nederland.
Als laatst zul je bij veel Duitse auto’s zien dat ze goed onderhouden zijn, omdat dit vaak door de dealer zelf gebeurt. Het is natuurlijk fijn om te weten dat de auto die jij wilt kopen altijd tijdig zijn beurt heeft gehad. Dit geldt voornamelijk voor de jongere occasions.

Wat zijn de nadelen van het importeren van een auto uit Duitsland?

Natuurlijk is het niet in elke situatie gunstig om een auto te importeren. Een nadeel is namelijk dat je BPM moet betalen over de nieuwprijs van de auto. Je krijgt wel korting op het bedrag naar mate de auto ouder is. Je moet dus goed gaan kijken of het goedkoper uit komt wanneer je een auto laat importeren. Omdat de occasions vaak een stuk goedkoper zijn , kan je daarmee de BPM verrekenen en zo kan je dus zien of je de auto het beste kan importeren of gewoon in Nederland kopen.

Ook is het vaak zo dat een auto die geïmporteerd is minder goed verkoopt op de Nederlandse markt. Vaak denkt men dat eenauto kopen in duitsland geïmporteerde auto mankementen heeft of heeft gehad en zijn ze daarom huiverig over het kopen van een geïmporteerde auto.
Als je hebt besloten om in Duitsland een auto te kopen, is het handig om iemand mee te nemen die de Duitse taal goed spreekt. De reden hiervoor is simpel, ondanks dat jij misschien behoorlijk Duits spreekt en verstaat, zal je lang niet alle vaktermen over auto’s kunnen vertalen. Als de dealer jou vertelt dat er een Antriebswelle kapot is, zal jij misschien niet direct begrijpen dat er een aandrijfas kapot is. Let dus goed op dat er geen miscommunicatie ontstaat vanwege de taal.

Het is vanzelfsprekend dat er meer werk bij komt kijken, wanneer je de auto laat importeren in plaats van de auto te kopen in Nederland en simpelweg op naam te zetten. Wat je allemaal moet doen om een auto te importeren kan je hieronder lezen.

Wat moet je allemaal regelen als je een auto wilt importeren?

Als je een auto wilt laten importeren zijn er een aantal dingen waar je rekening mee gaan houden:

  1. de toelatingseisen van het RDW
  2. het regelen van Nederlandse kenteken platen
  3. de belastingen die je moet betalen over de auto en de verzekering die je moet regelen

Het RDW keurt auto’s, is je auto niet goedgekeurd dan mag je niet de weg op. Dit geldt ook voor een auto die je importeert vanuit Duitsland. Het belangrijkste is dat de auto veilig is, dus dat de gordels goed sluiten, lampen en knipperlichten werken enzovoort. Je kunt de auto voor dat je hem koopt laten keuren op een RDW keuringsstation, hiervoor zul je een ééndagskentekenplaat moeten aanvragen. Let er dus op dat je dit tijdig doet. Je hebt voor het keuren van het voertuig een ( Duits ) kentekenbewijs nodig en een geldig legitimatiebewijs.

Wanneer de auto is goedgekeurd of wanneer je hebt besloten de auto te kopen ondanks dat hij nog niet goedgekeurd is, kan je de Auto importeren uit Duitslandbelastingzaken gaan regelen. Over een auto die je importeert moet je namelijk BPM betalen, dit staat voor Belasting op Personenauto’s en Motorrijtuigen. BPM moet je ook betalen wanneer je met een voertuig langer dan 14 dagen in Nederland wilt rijden of wanneer je een nieuwe auto koopt. Via de website van de belastingdienst kan je een formulier invullen om de BPM te betalen en je kunt via de website van de belastingdienst berekenen hoeveel BPM je zou moeten betalen over het voertuig dat je zou willen importeren. Op BPM kan je korting krijgen, dit is afhankelijk van de leeftijd van de auto. Over een auto die uit Duitsland wordt geïmporteerd hoef je geen invoerbelasting te betalen omdat Duitsland lid is van de Europese Unie. En BTW hoef je alleen te betalen wanneer de auto die je koopt nieuw is, dit geldt dus niet bij een tweedehands auto.




Je zult ook kentekenplaten moeten laten maken ,aangezien de huidige platen van de auto hoogst waarschijnlijk Duitse kentekenplaten zullen zijn. Het is niet toegestaan om met Duitse kentekenplaten te rijden, dus dit is noodzakelijk. De kosten voor het maken van nieuwe kentekenplaten zijn ongeveer € 25,=, maar dit ligt ook aan de fabrikant. Voor het laten maken van nieuwe kentekenplaten heb je het kentekenbewijs 1a nodig en een geldig legitimatie bewijs.

In Nederland is het verplicht om je auto te verzekeren en je mag dus niet onverzekerd rondrijden. Je kunt een erg hoge boete hiervoor ontvangen, dus let hier goed op! Via het internet kan je snel en eenvoudig een verzekering afsluiten. Motorrijtuig belasting zal automatisch ingaan wanneer je een auto op naam hebt genomen, deze hoef je dus niet zoals de verzekering aan te vragen want dit gaat automatisch.

Vind jij het teveel werk om een auto zelf te importeren uit Duitsland? Dan kun je ook altijd nog terecht bij een bedrijf die dit voor jou doet. Het is echter wel zo dat als je besluit om een bedrijf in te schakelen je natuurlijk weer extra kosten op je hals haalt. In sommige gevallen kan het gunstig zijn, maar als je je de extra kosten niet kunt veroorloven, is dit niet verstandig. Vaak kan je bij erkende importbedrijven wel terecht voor advies.

Wat zijn de kosten om een auto te importeren uit Duitsland?

De kosten zijn natuurlijk erg verschillend. Het ligt er namelijk aan hoe duur de auto is die jij wilt gaan aanschaffen. Daarnaast is de leeftijd van de auto ook een factor die beslist hoeveel jij kwijt bent aan het importeren van de auto. Je betaalt namelijk BPM over de nieuwwaarde van de auto, maar hoe ouder deze auto is, hoe meer korting je krijgt op BPM. Een auto van 3 jaar oud heeft al 60% korting op de oorspronkelijke nieuwwaarde. Ook de CO2-uitstoot en de brandstof waar de auto op rijdt, hebben invloed op de BPM-kosten.




De overige kosten kan je zelf berekenen. Andere kosten zijn de aanschafprijs van de importauto in het buitenland, eventueel transport naar Nederland, de berekende BPM, keuringskosten, de kosten van nieuwe kentekenplaten, een verzekering en motorrijtuigenbelasting. Bij een aantal van deze kosten kan je zelf bepalen hoeveel je kwijt bent aangezien je zelf jouw verzekering kan uitkiezen. Kentekenplaten kosten ongeveer € 40,=, maar ook dit kan verschillen per fabrikant.